تاریخ انتشار : دوشنبه 28 مهر 1399 - 18:51
کد خبر : 76414

آموزش و پرورش گیلان برای بهبود توانایی جسمانی دانش آموزان تلاش می کند

آموزش و پرورش گیلان برای بهبود توانایی جسمانی دانش آموزان تلاش می کند

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل آموزش و پرورش گیلان بر اهتمام برای بهبود توانایی جسمانی ، کنترل وزن و پیشگیری از بیماری دانش آموزان تاکید کرد. محمد رحمتی روز دوشنبه در مراسم آغاز رسمی طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان گیلان در دبیرستان دخترانه آذر بهنیا در رشت اظهار داشت: موضوع ارتقای

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل آموزش و پرورش گیلان بر اهتمام برای بهبود توانایی جسمانی ، کنترل وزن و پیشگیری از بیماری دانش آموزان تاکید کرد.

محمد رحمتی روز دوشنبه در مراسم آغاز رسمی طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان گیلان در دبیرستان دخترانه آذر بهنیا در رشت اظهار داشت: موضوع ارتقای سلامت و توانایی جسمانی دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد اعتنا و اهتمام جدی قرار دارد.

وی یاداور شد: در بیانیه این سند بر نشاط و سلامت جسمانی دانش آموزان ، حفظ و ارتقاء سلامت فردی و پاسخ دهی به نیازهای جسمی و روانی دانش آموزان از طریق ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی تاکید شده است.

وی افزود: معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقای سطح سلامت دانش آموزان و با بهره مندی از ظرفیت معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت برنامه هایی از قبیل المپیاد ورزشی درون مدرسه ای، مدرسه پویا، ورزش صبحگاهی، کانون های ورزشی، انجمن های ورزشی، سفیران سلامت، آموزش تغذیه سالم و طرح های مکمل یاری یا قرص آهن و ویتامین D را اجرا کرده و توانسته زمینه توسعه سلامت جسمانی و افزایش سواد حرکتی را فراهم کند.

وی متذکر شد: با توجه به تغییرات غلط در سبک زندگی خانواده ها، لزوم برنامه ریزی و اجرای برنامه های مداخله ای بیشتر برای افزایش فعالیت بدنی به منظور سلامتی و پیشگیری از عوارض چاقی برای دانش آموزان در واحدهای آموزشی ضروری است لذا پیشگیری و درمان سریع اضافه وزن و چاقی موجب کاهش عوارض آن می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در ادامه سخنانش بی تحرکی را عاملی برای اضافه وزن و چاقی عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از فست فودها سراسر مضر است، این نوع تغذیه به همراه کم تحرکی پدیده اضافه وزن را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان “کوچ” در گیلان افزود: غربالگری و تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان در دو مرحله، جلب حمایت و همکاری تمامی ذینفعان به ویژه مدیران، معلمان، کارکنان، دانش آموزان و والدین، ایجاد تغییر رفتار و سبک زندگی دانش آموزان به سبک زندگی فعال و سالم، کمک به حفظ وضعیت دانش آموزان دارای وزن طبیعی و متناسب و کمک به بهبود وضعیت دانش آموزان لاغر و کم وزن از اهداف اجرای این طرح است.

رحمتی با بیان اینکه در اجرای این طرح قد و وزن دانش آموزان در مدرسه سنجیده و دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی شناسایی می شوند، اضافه کرد: پس از شناسایی دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی مشاوره های لازم از سوی دبیران تربیت بدنی و مراقبان بهداشتی مدارس شامل تغذیه سالم و تحرک بدنی “حداقل ۳۰ دقیقه در روز” به آنان به شیوه های مختلف از جمله از طریق شبکه آموزشی شاد ارایه می شود ضمن اینکه به سایر دانش آموزان آموزش های لازم در ارتباط با تغذیه و فعالیت بدنی برای حفظ وزن مطلوب آنان ارایه خواهد شد.

طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با هدف ارتقاء سلامت دانش آموزان کشور از برنامه های ملی وزارت آموزش و پرورش در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه است که مرحله نخست آن در گیلان تا ۱۵ آبانماه به انجام می رسد.

در اجرای این طرح در فرآیندی چند ماهه طی اسفندماه بار دیگر دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی مورد سنجش قرار می گیرند تا مشخص شود که فعالیت بدنی و برنامه تغذیه ای چه میزان توانسته در کاهش وزن آنان موثر باشد.

در طرح ملی کنترل وزن و چاقی در نهایت به دانش آموزان موفق در کاهش وزن “با همکاری و امضاء تفاهمنامه با محیط زیست” نهال اهدا می شود تا در منزل، محله یا مدرسه غرس کنند.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۶۸ هزار دانش آموز است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.